Papers Escape PCC Punishment

The Scottish Sun and the Perthshire Advertiser newspapers have both escaped censure from the Press Complaints Commission.

It follows complaints made by Ann Gloag, co-founder of the Stagecoach transport group. Against an article headlined, ‘Stay Away’, published in the Scottish Sun on May 15 this year, she complained it breached clause nine of the PCC’s code of practice, which states: “Relatives or friends of persons convicted or accused of crime should not generally be identified without their consent, unless they are genuinely relevant to the story.”

The article reported that Gloag’s son-in-law, Eddie Gray, had been arrested for assaulting his wife – Gloag’s daughter – and that his bail conditions included a ban on him going to Gloag’s home, Kinfauns Castle.

The complainant’s solicitors said she was not in any way involved in the assault, and had been out of the country when it took place. She was not named during the court proceedings, was not ‘genuinely relevant to the story’ and should not, therefore, have been identified.

But the complaint was not upheld. Since he was appointed editor in February last year, David Dinsmore has won every complaint made to the PCC against the Scottish Sun.

Meanwhile, under the headline, ‘Gloag son-in-law Denies Assault’, the Perthshire Advertiser’s take on the story was published seven days later. It prompted a similar complaint and a similar PCC conclusion that it should not be upheld.

Read more, here and here.

* Send your Scottish media news and gossip, in the strictest confidence, to