The Media in the Press 25.11.09

Second-year Journalism student, Alex McConnell, of Strathclyde University, takes a look at the media stories making it into the pages of today’s papers…

Budget airline, easyJet, have had to apologise and recall 300,000 copies of Traveller, their in-flight magazine, after numerous complaints over the use of a Holocaust Memorial Site for a fashion shoot (The Independent, page 3). The November issue shows models pictured leaning against the stones of the Memorial to the Murdered Jews of Europe, in Berlin, and was conceived to mark the 20th anniversary of the fall of the Berlin Wall. easyJet have apologized to passengers but are moving blame to the external publishing house, Ink, claiming they had no knowledge of the photographs until they were published.

Meanwhile, the Scottish Sun (page 33) and The Scottish Daily Mail (page 13) both heavily criticise the BBC, accusing it of “cheating” viewers of the History of Scotland show by filming key scenes in the 'wrong mansion'. In the episode, presenter, Neil Oliver, appears to be in Ballindean House, the home of Scots plantation owner, John Wedderburn, but the scenes were actually filmed in Pollock House in Glasgow. Leading Scottish historians have criticised the programme, with Professor Tom Devine of Edinburgh University saying that “it makes a travesty of the basic rules of history – factual accuracy”. However, a BBC spokesperson said last night that at no time did Oliver say that the background location was Wedderburn’s house.

And congratulations to the Daily Telegraph (page 2), which has been named the Political Publication of the Year, by the Political Studies Association, courtesy of its six week investigation into MPs' expenses, which led to 40 politicians announcing their resignation. In fact, it was two prizes in the one day, the other being Foreign Press Association's Print and Web News Award.