The Media in the Press 16.6.10

MA Journalism student, Ganesh Nagarajan, glances through today's papers for media stories…

ITV soccer pundit, Robbie Earle, has been sacked for passing of 36 complimentary World Cup tickets to girls plugging a Dutch beer at the Holland vs Denmark game, The Scottish Sun (page 1), Herald (page 3) and Daily Record (page 11 ) say. These tickets were allocated to ITV. Football's ruling body FIFA does not allow so-called 'ambush marketing' and has strict rules stating that allocated tickets are for family and friends. Sun quotes Earle saying: “Call me naive but I did not think I was doing anything wrong. I hope when people hear the full story they will see me in a different light.”

The Scotsman reports the same story under the headline, 'Red Card for ITV's Robbie after Beer Girls' Orange Ambush Takes a Bizarre Twist' on page 3. The Guardian reports the story under the headline, 'Pundit Sacked by ITV after Ticket Giveaway' on page 10.

The Daily Record, in its editorial (page 4), writes that Robbie Earle's passing of the tickets to a beer maker was the third howler by ITV. The first was the gaffe which saw many fans miss England's opening goal. Then ITV got Germany's 4-0 score over Australia the wrong way round, it says under the headline, 'Robbie's a Mug'. If ITV had been a team in the World Cup, with three defeats, it would be on the plane home. Earle's post as an ambassador for England's 2018 World Cup bid must be in jeopardy, it says.

Rupert Murdoch's News Corporation bid to take full control of BSkyB failed yesterday, the Daily Record (page 37), The Guardian (page 14) and The Scotsman report. Murdoch had offered 700p a share for the 61 per cent of BSkyB it doesn't already own, but BSkyB wants 800 p a share, it says. The Daily Record quotes BSkyB saying their independent directors decided there was a “significant gap” between News Corp's proposal and the value of the company. However, both the parties have agreed to begin work on the regulatory process required for a tie-up. The Guardian, in its editorial on page 32, says the idea of Rupert Murdoch's News Corporation buying all of BSkyB makes pure commercial sense.

BSkyB's share price soared 19 per cent after the broadcaster left the way open for a takeover by Murdoch, The Herald says (page 24).

Broadcaster, Stephen Fry, has made a plea for more intellectually-challenging programmes, describing much of the output as “chicken nugget” TV, says The Scotsman. Fry spoke of the “absurdity” of some compliance rules and said “fear” was everywhere in the television industry in this country, the paper reports on page 20 under the headline, 'Doctor Who? It's Just Chicken-nugget TV'.

Meanwhile in Gaza, European satellite communications provider, Eutelsa, has said it will stop broadcasting Hamas' TV channel, al-Aqsa, in Europe because it spreads incitement, says The Scotsman on page 28. Quoting Vanessa O'Connor, a spokewoman for Eutelsa, it says the French broadcasting reuglator, CSA, had ordered it to stop beamin the Hamas channel into Europe by June 26. Losing the satellite provider will hamper the group's attempts to spread its message and raise funds abroad, it says.

And finally, former BBC journalist and Herald columnist, Alex Bell, has become a special adviser to the SNP government, The Herald reports on page 4. He will work on policy issues and is expected to focus on renewable energy, it says. He is a co-founder of